torsdag den 5. december 2013

Sengesæt med lynlås og pipingbånd DIY

Stoffet til et juniorsengesæt til Johan har ligget klippet og klar siden jeg lavede sengeranden... nu skulle det være! Johan skiftede til juniordyne for godt en måned siden, men jeg havde kun et drengejunior sæt....

Jeg har syet det med pipingbånd og lynlås i bunden. jeg kan godt lide lynlåse i sengetøj, for så falder dynen ikke ud, når ungerne mosler rundt med den.



Forbrug til juniorsæt (100x140)

stof á 110-140 cm: ca. 3,6 mtr. Til betræk med ens forside og bagside, samt pudebetræk.
Stof á 150-? : 3 mtr. Da pudebtræk kan ligge ved siden af .
Lynlås mindst 1 mtr. Jeg havde købt en i metermål, på 1,1 til formålet, lige her
4 mtr. Færdig pipingbånd eller stof/skråbånd så du selv kan lave det!

Dynebetræk: klip 2 stk stof til for og bagside i målene, 103x146,5
Pudebetræk: klip 1 stykke stof på 44 x 48 cm, og et på 58x48 cm

Sy lynlåsen fast forneden på begge stykker stof. På den del du vil have som forside af betrækket, stikker du desuden lynlåsen fast fra retsiden efterfølgende.



Fold og pres bagside stoffet hen over lynlåsen, så det dækker den og den stikning du lige har syet! i dette tilfælde var det ca. 2,5 cm og stik det fast fra retsiden



Marker hvor bunden af af betrækket er med en fold eller nål og mål derefter dit betræk nøjagtigt ud så det bliver 140 i længden incl. 1,5 cm sømrum. Altså 141,5 cm.


Nål pipngbåndet fast ved folden, husk at lade det være ca. 1,5 cm længere, da det senere skal foldes. og sy det på hele vejen rundt. jeg nåler det ikke fast, da min erfaring er, at det vil rykke sig undervejs alligevel. Buk pipingen på samme måde i den anden side.





Klip det oveskydende hjørne af pipingbåndet når det er syet fast.



Fold nu betrækket ret mod ret, og sy sammen, jeg syer oveni den samme stikning som pipinbåndet er syet fast med.



Efterflg. kan man overlocke kanten rundt hvis man selv har, eller har adgang til en overlocker. Det er derfor mit sømrum er 1,2 cm, for det passer lige med bredden på trykfoden.
hæft tråd enderne ind i syningen.
Vend og pres og er dynebetrækket færdigt.


Nu skal du sy pudebetrækket.
Bug den nederste kant på begge stykker 2 gange rundt og sy.


afmål højden puden, altså 40 cm + 1,5 cm sømrum på det lange stykke og sæt en nål.


Nu monteres påsyes pipingbåndet ligesom det blev gjort på dynebetrækket.


Læg begge pudestykker ret mod ret, den lange del foldes ind over, ret mod vrang. det er den der danner kuverten inde i betrækket. Sy sammen i den samme stikning som pipingbåndet er syet fast med.
Vend og pres og de er færdig med sengesættet.








3 kommentarer:

  1. Tak for den DIY, det er altid fedt at se hvordan andre gør…

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig, men det man selv synes er logisk og ligetil for én selv, er det måske ikke for andre. Jeg synes derfor det er lidt udfordrende at lave DIY, for hvem ved om andre forstår dem!

      Slet

Gør mig varm om hjertet og efterlad en lille kommentar, tak!